Riziko je stále veľké. HC Košice sú proti uponáhľanému reštartu
O tom, v akej finančnej situácii sa vrátia kluby po koronavíruse, je momentálne témou rozsiahlych diskusií. Kým Dukla Trenčín hlási, že mimoriadny ekonomický dopad nepocítila, Michalovce vo veľkom zbroja a so súčasným kádrom sa javia ako ašpirant na titul. Taký Zvolen len pred pár dňami predĺžil niekoľko kontraktov a ohlásil prvé nové tváre, Slovan mení majiteľa a ticho je ohľadom zostavy aj v Poprade alebo v Košiciach. Posledný menovaný celok dokonca v piatok cez svoj facebookový profil prezentoval návrh, ktorý sa s pochopením u optimistov nestretol.
Košičania, podľa oficiálneho stanoviska, pristupujú k celej problematike koronavírusu na základe faktov a poznatkov z celého sveta. Tie brzdia eufóriu, ktorá vzniká v súvislosti so zvýšením počtu fanúšikov na akciách, ktoré vláda naplánovala na 1. júla. "Aktuálna kríza ochromila oceliarenský priemysel, a teda zasiahla aj generálneho partnera a viacero partnerov klubu. Klub navyše prišiel o státisícové príjmy vinou nedohranej sezóny. Nad celou spoločnosťou okrem návratu epidémie visí aj príchod veľkej ekonomickej krízy. Aj preto HC Košice i naďalej zotrváva konzervatívny pri ďalšom plánovaní," vysvetľuje rozsiahle stanovisko.
Ako najväčšie riziko "oceliari" vidia možnosť príchodu druhej vlny epidémie. Ak by sa tak stalo pred koncom aktuálneho kalendárneho roka, všetky kluby by opäť museli plniť všetky svoje finančné záväzky voči hráčom, mestu, reklamným sponzorom, ale aj fanúšikom, najmä držiteľom permanentiek. Vzhľadom na to, že neboli absolútne pripravené už na marcovú prvú vlnu a tá ich poslala do kolien, druhý podobný úder by mohol byť likvidačný. "V západných ligách sú tieto riziká detailne analyzované. Kluby majú oveľa vyššiu istotu v príjmoch za televízne práva. Tie sú buď plošne markantne vyššie, alebo fungujú na báze on-demand, kedy televízia vysiela všetky zápasy daného kola a kluby inkasujú na základe počtu divákov, ktorí za daný zápas zaplatili. V prípade núdzového stavu tak v tomto režime kluby: môžu permanentkárom poskytnúť prenosy zadarmo; kluby zinkasujú vyššie poplatky za vysielanie; logá hlavných partnerov budú 'videné' a pri dávke solidarity partneri nebudú vyžadovať kompenzácie," porovnáva rozdiely oproti Tipsport Lige.
Podľa riaditeľa marketingu a PR Stanislava Muchu preto naďalej pretrváva názor, že uponáhľané obnovenie ligového zápolenia je riskantné. Za priskorý považuje aj októbrový termín, hoci viaceré vyspelejšie ligy majú sezónu 2020/21 rozplánovanú od úvodu septembra. "Niektoré kluby začali predstavovať svoje posily, no ako celok sme neprijali žiadne racionálne opatrenia. Slovenská ekonomika sa prepadla a čaká nás príchod veľkej ekonomickej krízy. Nad tým všetkým je stále prítomná hrozba návratu nákazy, čo môže znamenať okamžitý návrat k tvrdým karanténnym opatreniam. V rámci ProHokeja sme navrhli veľmi racionálne a nadčasové riešenie, ktoré by v prípade návratu karanténnych opatrení zmiernilo ekonomické dopady a zabezpečilo možné pokračovanie súťaže v režime bez divákov," navrhuje klub s tým, že očakáva konštruktívny dialóg s ostatnými klubmi aj vedením ligy.